Uçaktan korkanlara kötü haber: Türbülans sayıları artıyor. Peki suçlu ne?
Sık uçak yolculuğu yapan biriyseniz ve havadaki türbülansın arttığını düşünüyorsanız, yanılmıyorsunuz. Türbülans sayıları son birkaç on yılda büyük ölçüde arttı.
Jeofizik Araştırma Mektupları dergisinde yayınlanan bir çalışma, türbülansın yakın geçmişte artmadığını ortaya koydu. şiddetli türbülans olaylarının 40 yılda yüzde 50’den fazla arttığını söylüyor.Ve suçluyu ortaya koyuyor: İklim değişikliği nedeniyle daha sıcak hava.
İngiltere’de Reading Üniversitesi’ndeki meteorologların yaptığı çalışmada” açık hava türbülansıHava sıcaklığı bilgilerini ve görsel bir ipucu olmadan meydana gelen türbülansı analiz ettiler ve “” adını verdiler. 1979’dan 2020’de 27,4 saate. Bu, kırk yılda %55’lik bir artışı temsil ediyor.
Aynı zaman diliminde orta türbülans süresi 70 saatten 96,1 saate çıkarak yüzde 37’ye yakın bir artış gösterdi. Işık türbülansı yüzde 17 artarak 466,5 saatten 546,8 saate yükseldi. Kuzey Amerika ve Kuzey Atlantik, türbülansta en yüksek artışları gördü, ancak araştırmacılar, Avrupa ve Güney Atlantik de dahil olmak üzere diğer ağır uçuş koridorlarında da artışlar kaydetti.
Isıtılmış hava = daha fazla türbülans
Bu türbülans artışlarının zaman çizelgesi, iklim değişikliğinin gezegen üzerindeki etkileriyle örtüşüyor. Ulusal Okyanus ve Atmosfer İdaresi’nin (NOAA) verilerine göre, Dünya’nın sıcaklığı 1800’lerin sonlarından bu yana her on yılda bir ortalama 0,08 santigrat derece arttı. Isınma oranı da 1980’lerin başından bu yana önemli ölçüde artarak 0,18 santigrat dereceye ulaştı. Çalışma, daha sıcak havanın küresel jet akışlarında rüzgar kesmesini artırdığını söylüyor. Rüzgar kayması, NOAA’ya göre rüzgarın yönünü ve/veya hızını nasıl değiştirdiğini açıklamak için kullanılır. Bu, rüzgarın yön veya hız değiştirdiği ve genellikle uçakların uçtuğu yüksek irtifalarda meydana geldiği anlamına gelir.
Reading Üniversitesi’nde atmosfer bilimi profesörü ve çalışmanın ortak yazarlarından biri olan Paul Williams, 2019’da 1979’dan bu yana rüzgar kaymasının nasıl yaklaşık yüzde 15 arttığını inceleyen daha önceki bir raporun parçasıydı. Daha sonraki bir çalışmada, Williams ve meslektaşları Williams ve NPR’nin bildirdiğine göre, Pasifik hava türbülansının sera gazı emisyonlarına bağlı olarak farklı oranlarda artmaya devam edeceğini varsaymak için iklim modeli simülasyonlarını kullandı.